Nyheder

Referat generalforsamling 2026

Referat generalforsamling Dok Arends

Dato: 19.5.2026

Sted: Brande vandrehjem

Dagsorden til årsmødet i henhold til gældende vedtægter

1. Valg af dirigent

Kent Lykke blev foreslået som dirigent og valgt til hvervet.

KL konstaterede, at generalforsamlingen var rettidigt varslet og indkaldt.

2. Valg af referent

Dorthe Lund foreslået og valgt.

3. Formandens beretning til godkendelse

Formanden, Lotte, kunne berette at heller ikke 2025 var hengået uden besøg af uønskede

gæster, denne gang gjaldt det kakerlakker, som nok er flyttet ind sammen med bagage fra

lejernes udlandsrejser. Kakerlakkerne blev bekæmpet af Rentokil, og huset er nu kakerlakfri. I

forbindelse med bekæmpelsen af kakerlakkerne indførtes køkkenrunder igen, også for at

bistå især inderne med at leve op til danske krav til aFaldssortering. Det er og bliver en

udfordring for dem – og os at forklare, at det er et krav i Danmark. Vi inviterede til

fællesspisning, hvorunder aFaldssortering var et emne, men må nok erkende at det

vedblivende vil være en kulturel udfordring for de indiske lejere.

Vi kunne også ved fællesspisningen orientere om det kommende byggeri i Dagligstuen.

Vi har ca. 125 medlemmer af Det Gamle Sygehus, hvilket betyder meget for huset, ikke mindst i

forbindelse med søgning af fonde, som vi har gjort for at finansiere bygningen af Dagligstuen.

Fondene skeler i deres behandling til søgning til bygningen, og her afspejler medlemstallet

aktivitet og opbakning.

Huset er jo gammelt og en udfordring har sidste år været opvarmningen. Returvarmen har

kostet dyrt og vi har måttet afse over kr. 25.000 i hertil. Det er alt for meget, og vi arbejder på en

løsning.

Der er sket en udvikling mod kortere lejemål i huset, hvilket afstedkommer øget administration,

rengøring mm. Derfor har vi måttet regulere prisen på lejen og slutrengøring en smule. Ud over

udlejning af lejlighederne har Dok Arends også indtægt fra vandrehjemmet. I år har der været

en belægning på ca. 60%.

Peder fortæller om opgaver i løbet af året:

Der er blevet renoveret to trapper.

Det er oftest et problem i gamle hus med returvarmen. Vi har brug for nye varmeveksler, eller

ventiler på radiatorerne. Opgaver der bliver set på i år.

Der er lavet ny p- plads til barnevogne, som følge af krav fra brandmyndigheder, så de ikke stod i

vejen på gangene.En fugtskade blev opdaget på vandrehjemmet, og er udbedret.

Toilettet i kælderen har fået nyt loft og udsugning.

Det har været nødvendigt at prioritere i vedligeholdelsesopgaverne, da der altid er og vil være

behov i en gammel bygning.

Peter hjælper med udendørsarealer, suger blade, tømmer tagrender mm.

Bitten fortæller om opgaver i løbet af året:

Bitten fortæller om en slutrengøring i tidligt efterår. Under skærebrætter vrimlede det med

kakerlakker! Der blev gjort rent og Rentokil blev kontaktet, og der blev sprøjtet og fælder sat op.

Før jul var huset kakerlakfrit. Det var både dyrt og tidskrævende at komme utøjet til livs, men

selvfølgelig nødvendigt. For at undgå at kræene skulle komme tilbage, indførtes køkkenrunder

igen. Her tjekkes det, at der rengøres tilstrækkeligt i køkkener, tjekkes for aFaldshåndteringen,

om emhætter renholdes, om fødevarer opbevares i lukkede bokse mv.

Der blev fundet endnu en kakerlak efter behandlingen var tilendebragt, og der blev hurtigt sat

en fælde op. Heldigvis var det en enlig kakerlak, for siden har der ikke været nogen. I

forbindelse med en slutrengøring var det nødvendigt også at male en lejlighed.

I Dagligstuen pågår behandling af det nye Dinesen douglasgran gulv. En stor omgang idet gulvet

skal lud- og sæbebehandles mange gange for at hærdes.

Lotte igen:

Der har i årets løb været mange opgaver med fonde, håndværkere, byggeregnskab, arkitekter.

Men nu står indvielsen også lige for døren.

Meget har gennem de sidste år forsinket byggeriet, eksempelvis corona, prisstigninger, krav fra

Realdania, flere prisstigninger.

Vi har modtaget mange donationer, finansielle som materielle, bl.a. har vi fået et fint køkken fra

Designa, der endda hjalp med at installere det.

I 2025 gik byggeriet i gang, og det har været en periode med gode samarbejder med

håndværkere.

D. 27.3.26 kunne vi søge om ibrugtagningstilladelse.

Nu mangler vi alkoholbevilling, og at få fødevarestyrelsen og hygiejnekursus på plads, da vi

ønsker en lille café etableret.

Kirsten om Dagligstuen i 2025:

Et år er gået, mange dejlige ting er sket i år. Meget er lykkedes. Vi er nået i hus med Brande

Dagligstue.

Det har været en lang proces som startede i 2020 med tegninger og fondsansøgninger. Juni

21 kom de første bevillinger fra Realdania. Herefter gik det mere trægt. Coronaen kom,

materialepriser steg og nødvendiggjorde yderligere finansiering, vi måtte have arkitektskifte

efter krav fra Realdania, og det forsinkede projektet med et år.

I foråret 25 besluttedes det at momsregistrere aktiviteterne omkring Dagligstuen. Det bidrog til

finansieringen og medførte endda, at alle vinduer i stueetagen kunne udskiftes.

Langt den største del af finansieringen af byggeriet er sket via fonde og donationer, som vi er

meget taknemmelige for.De største donationer er kommet fra: Underværker, MES puljen, Lokale og Anlægsfonden,

Stubkjær Invest, Den jyske Sparekasses Fond (gennem Vestjysk Bank), Bestseller puljen, Niels

Houlberg.

Designa Køkken -Komplet køkken med hårde hvidevarer.

Hertil kommer et antal af mindre donationer fra lokale virksomheder.

Vi siger mange tak for alle donationer, for uden dem har dette projekt ikke været en mulighed.

Nu mangler vi kun møbleringen, så vi endelig får et rigtig hyggeligt sted at mødes omkring

forskellige aktiviteter. Næste år ses vi i Dagligstuen!

Formandens beretning blev godkendt.

4. Fremlæggelse af regnskab til godkendelse

V/kasserer Ilse:

Det har været et puslespil at få likviditeten til at hænge sammen omkring byggeriet, da vi ikke

har nogen kassekredit.

Løsningen har været at betale successivt og lave aftaler med håndværkerne, og det er gået

rigtig fint.

5. Regnskabet blev fremlagt og godkendt.

Fremlæggelse af indeværende års budget til orientering

6. V/Ilse

Budget fremlagt og godkendt.

Orientering om næste års drift og anvendelse af overskud eller dækning af underskud.

7. Indkomne forslag

Ingen

8. Valg af bestyrelse (lige år afgår 2-4 bestyrelsesmedlemmer, ulige år afgår 3

bestyrelsesmedlemmer)

På valg er:

Peder Johansen – modtager genvalg

Lotte Stoltenborg – modtager genvalg

Ida Pedersen – modtager genvalg

Suppleant Kirsten Pedersen – modtager genvalg

Alle blev genvalgt.

9. Valg af revisor

Genvalg af Revisionsfirmaet Peder Holt

10. Aflæggelse af årsberetning fra eksisterende underudvalgKunstskolen v/Gitte Frahm

D 29.1 overtog Gitte lederskabet af kunstskolen fra Dina. Der er nu gået fire måneder siden. På

de fire måneder har der været ca. 150 personer på kursus gennem kunstskolen.

Der har været malerkursus med Kragsig, fredagstegning med Julius, åbent keramik værksted,

begynderhold i keramik, fotowalk.

I januar- marts har 70 ældste børn fra børnehaver været i lerværkstedet med succes. Der blev

afholdt fernisering efter forløbet, som også fungerede som en del af overgangen til at starte i

skole. Til sommer kommer også keramik for børn, som også er tænkt som en pendant til

fodbold- og svømmeskole for børn der hellere vil noget kreativt.

Efterårssæsonen skal nu planlægges – her skal gentages nogle af de eksisterende kurser, og

der er plads til nye. Måske macramé, upcycling tøj for børn unge, pop up kurser.

Krea v/Kaja

Kaja er på 5. år en del af Krea. Dengang sad de 3 personer, nu er de 10-11 stk. og er meget

gerne åbne for nye deltagere. I Krea mødes man over sine kreative sysler, lige fra male, tegne,

strikke.

Der har i årets løb været en artikel i Brande bladet om Krea, udflugt til Otto Frello museet i

Varde, workshops ved Brandes 850 års jubilæum, workshop i macramé, juleafslutning,

papmaché, akvarelworkshop med Anne fra Artivity.

11. Eventuelt

Svend Jørgensen anerkender bestyrelsen for godt og flot arbejde, og spørger, om der i caféen

kommer til at stå en kaFemaskine, eller om den vil være bemandet?

Lotte fortæller kort om visioner for Dagligstuen, at der ønskes en bemandet café, at foreninger

kan leje lokaler til arrangementer, kreative og kulturelle aktiviteter kan afholdes i det omfang

stuen tillader, foredrag, ferniseringer, små koncerter, og når der ikke er booket kan fungere som

pausested. Dog er rammerne endnu ikke formelt fastsat, det ligger i arbejdet der kommer nu.

Kom gerne med forslag og ideer.

Svend: Orienterer om, at der kommer to digitale vandringer i byen, som får start her ved

sygehuset.

Bitten: Vi søger meget gerne flere frivillige til opgaverne omkring opstarten og driften af

Dagligstuen. Vi ved, der er brug for en tydeliggørelse af, hvilke opgaver man kan hjælpe med, før

man byder ind med sin tid og energi. Vi glæder os til at vende tilbage omkring dette.

Birgit Vinge tilbyder at stå i caféen en gang månedligt, hvis der f.x. kunne etableres en turnus

blandt flere frivillige.

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Denne side bruger cookies. Læs mere i vores Privatlivspolitik.  Læs mere